Skip to content

20. august 2011

Trim hjernen med riktige matvaner

På tirsdag 16.8.11 leste jeg i Svenske Expressen (s.23) at dårlig kost senker din prestasjon. Det er hjerneprofessor Martin Ingvar som sier dette.

Her er de beste kostholdstipsene til professor Martin Ingvar:

B-VITAMINER

B-vitaminer inngår i et antall nøkkelprosesser for å bygge ut og bygge om nervesystemet. Vitaminer holder hukommelsen frisk og prestasjonene på topp. Du får ikke økt effekt av dobbel dose, men det hele handler om å unngå avbrudd i inntak. Naturlige kilder er: spinat, kål, bønner, kikerter (for folat) og kjøtt, fisk, skalldyr, egg, lever, melk og ost (for B12). Kjøtt, fugl, pølse og egg, potet, frukt, bær, juice og brød er gode kilder for B6.

Vitamin BVitamin B12

OMEGA-3

Hjernen består for en stor del av fett, men visse fettstoffer kan kroppen ikke skape selv og derfor må de tilføres gjennom kosten. Her inngår Omega-3, for lite Omega-3 påvirker konsentrasjonen og hukommelsen. Gode kilder for Omega-3 er: Fisk (dessto fetere, jo bedre), skalldyr, valnøtter og rapsolje.

Kilder til Omega 3Omega 3 hjernen

ANTIOKSIDANTER

Effekten på antioksidanter er omdiskutert, men kontinuerlig stress gir et økt behov ettersom stress konsumerer de antioksidanter vi har. Du kan få antioksidanter gjennom blåbær, granateple, rotfrukter og grønnsaker. Unngå røyking, det tærer også på antioksidantene.

Antioksidant hjulet

BLODSUKKER

Går blodsukkeret ditt opp følger en insulinstigning og metabolismen stresses. Insulinet får blodsukkeret til å synke og fallende blodsukker gjør oss ille til mots og det blir vanskelig å konsentrere seg. Du kan forhindre dette ved å spise lite og ofte og unngå hurtigmat som øker blodsukkeret raskt.

Regulering av blodsukker

PRØV NYE MATRETTER

Det er viktig å prøve nye smaker ettersom nyhetens behag stimulerer belønningssystemet. Spiser du ofte samme mat spiser man lett mer for å kjenne mer. Det kan for mange faktisk være en helt avgjørenede innsikt for å få bedre helse.

 

UNNGÅ

TRANSFETT

Herdet flytende planteoljer som brukes for å gi matprodukter ønsket sprøhet, hardhet og smeltepunkt. Transfett gjør at kaker har lengre holdbarhet, men gir forhøyet kolesterolverdier fordi vi ikke greier å fordøye det. Ingen burde bruke transfett.

Transfett i ferdigmat

RASKE KARBOHYDRATER

Dette finner du i godteri, chips, pizza og industripiroger, disse raske karbohydratene gjør at vi får et jojo-blodsukker. Resultatet blir at vi spiser for mye, men mister gledesfølelsen, og konsentrasjonen.

Raske karbohydraterHjernen vil belønnes med raske karbohydrater og helst sukker

SØTNINGSMIDDEL

Dette finner du i de fleste lightprodukter og gjør smaksløkene våre ufølsomme. Resultatet er at du kommer til å ville ha enda søtere mat. Jeg har skrevet om sukkersøte valg tidligere. Du finner det her.

Kunstige søtningsstoffer

Martin Ingvar, professor i Nevrofysiologi ved Karolinska Institutt viser til flere studier som viser en sammenheng mellom ensidig kost og dårlig utvikling av hjernen. Beskyttende faktorer for at hjernen skal holde seg lengre handler om en kombinasjon av variert kosthold, god søvn, trim, ha mange venner og lese mye bøker. Rett kosthold kan gi økt konsentrasjonsevne, bedre koordinasjon, høyere motivasjon, bedre hukommelse, raskere reaksjoner og økt toleranse for stress.

I en svensk studie, publisert i tidsskriftet Pediatrics, er resultatet at kosthold har sammenheng med barnas karakterer i skolen. 386 svenske 15-åringer var med i studien der det ble sett på sammenhengen mellom B-vitaminet Folat og karakterresultat i skolen. Ungdommer er avhengig av Folat for sin kognitive utvikling, ikke bare for det ufødte foster – noe som har vært kjent i mange år.

Mercat Sant Josep, Barcelona

Etter turen til Barcelona har jeg drømt om å få et marked som , Mercat Sant Josep i Norge. Tenk så herlig å få gå rundt og handle ferske råvarer hver eneste dag, på en sånn måte. Nam!

Ferskvare markedet i Barcelona, Mercat Sant Josep

På vg.no i januar i år står det også en veldig interessant artikkel der Professor Martin Ingvar forklarer at hjernen er kroppens mest bortskjemte organ – og den vil helst ha sukker som belønning.

 

– Trinity

Legg inn en kommentar