Skip to content

17. Februar 2011

Forsmak på våren, i Barcelona – Reisen

Å reise til Barcelona med en 12-årig jente, som har spart penger lenge, var en herlig opplevelse. Det ble shopping fra vi kom til vi dro, vel – i alle fall for henne. Selv fikk jeg tatt endel bilder. Stedatteren min har vært gjennom veldig mye pga sin sykdom det siste året – og dette var en belønning for at hun har vært så flink, holdt ut og tatt igjen det forsømte. Å være 12 år og få en uvanlig kreftdiagnose med påfølgende operasjoner kan ikke være lett. Arret er godt synlig hele tiden og blir stadig en påminnelse. Vi er heldige for nå er hun erklært frisk.

Barcelona_reise

Vår reise begynte på Torp Lufthavn, Sandefjord (siden vi bor i nærheten). Vi reiste med Ryanair (som er utrolig billig), og jeg ble positivt overrasket. Jeg har hørt mye rart om Ryanair, men vi møtte ingen forsinkelser, ingen hindringer eller noe annet av de ryktene jeg hadde hørt om. Vi ble møtt med god service og var veldig fornøyde med flyturen. Kapteinen fløy oss direkte over Paris, så vi fikk sett en opplyst fransk hovedstad, til min stedatters store begeistring – vi så Eiffeltårnet.

Vi ankom Girona flyplass ved midnatt. Jeg hadde da booket oss inn på et hotell nær flyplassen for at vi skulle kunne begynne å orientere oss på et nytt sted i dagslys. Vi tok en taxi, men hadde vi visst at hvis vi ringte hotellet ville de betale for taxi-turen så hadde vi gjort det. Ellers var vi veldig fornøyd med Girona Novotel Aeropuorto Hotel. God frokostbuffet. Rent og pent. Vi ble vekt av fuglekvitter, og en nydelig vårdag.

For å komme oss videre til Barcelona ble vi anbefalt å ta en taxi til Girona Togstasjon av den hyggelige damen i hotellresepsjonen. Taxi-sjåføren derimot anbefalte oss å ta turen til en liten landsby; Caldes De Malavella og ta toget derfra. Dette var togstasjonen etter Girona, men det sparte oss flere km i drosje og flere € som vi kunne bruke til noe hyggelig. Det var bare to spor der så det ble enkelt for oss å komme oss med toget. Renfe er togselskapet som bringte oss inn til – og ut av – Barcelona.

Vel inne i Barcelona (etter en times togreise på lørdagsformiddag) fant vi en t-bane, eller metro, som tok oss til La Sagrada Familia. Vi visste at hotellet vi skulle bo på lå i nærheten. Alt gikk knirkefritt – helt til vi skulle gå fra metro til hotellet – vi var uheldig å snu kartet opp ned og fikk gå en 10 minutters omvei. Vi fikk plasert bagasjen og dro ut for å oppleve Barcelona for første gang. I joggesko og en lett jakke. Snakk om at det er lett å aklimatisere seg og glemme de 16 kuldegradene vi dro fra for en halv dag siden.