Skip to content

Archive for

1
Aug

Dag 25 – Frykt er den verste følelsen som finnes. Terror skaper frykt, og det var det vi opplevde 22.7.11

Dag 25:

Frykt er den verste følelsen som finnes, og alle kan vi leve et liv uten frykt. Nøkkelen til absolutt frihet og glede for alle og enhver er å gi slipp på frykten. Når du forstår at frykt får deg inn på frekvensen som tiltrekker deg mer fryktfulle hendelser i livet ditt vil du forstå hvor viktig det er å endre tankene dine. Mennesker er redde for å komme for sent, for å miste jobben, for å betale regninger, for å bli syk, osv. Men den frykten for alle disse tingene trekker disse til oss. Loven om tiltrekking er upersonlig, og hva enn vi fokuserer på med følelsene våre så trekker vi det til oss. Når frykten kommer – rist den av deg med det samme. Send dem av gårde og erstatt fryktfølelsene med hva som helst som får deg til å føle deg godt.

http://patrickleisegang.com/

Frykt må da være et av de ordene vi har hørt oftest den siste uka. Etter terrorhandlingene vi ble vitne til gjennom medias råkjør begynte frykten å bygge seg opp i de aller fleste av oss. Jeg bestemte meg tidlig for ikke å la frykten ta overhånd, men heller kjenne på de følelsene som virkelig lå der – tristhet, sorg, sinne og nummenhet – ikke frykt, for jeg visste at jeg var trygg der jeg var. Når vi nå bruker ordet frykt snakker vi om at vi ikke skal la oss skremme. Vi skal ikke skremmes til taushet, vi skal ikke skremmes fra sosialisme, vi skal ikke skremmes fra å delta i sosiale arrangementer (som Norway Cup)

frykt kan stenge oss inne i oss selv og bygge et hardt skall rundt oss

For i sosialemedia har flere nå satt fokus på at vi skal ikke være redde, vi skal ikke trekke oss inn i skallet vårt og bli enda reddere, eller usosiale/ stå alene med frykten vår, nei vi skal blomstre! Vi skal bli som blomsterhavet som fyller Oslo, og andre steder i ladet, for tiden!

Oslos blomster hav etter 22.7 sammen er vi sterke

deler i hjernen som er involvert ved frykt og andre følelser

Går det an å lære seg måter å håndtere frykten når den kommer? Ja, vil mange si og en del vil nok være uenige. Jeg velger å holde meg til “Ja-siden”, jeg velger å tro at med bevissthet vil jeg kunne endre mine måter å tenke på – inkludert redsel, for frykt og redsel sitter i tankene. Det finnes jo kurs og hypnose mot flyskrekk og arachnofobi – eller edderkoppskrekk, og det virker for veldig mange. Jeg har selv prøvd Tankefeltterapi med effekt, og selv om forskning ikke kan dokumentere virkningen enda har jeg lest at ekspert på krisepsykologi, Atle Dyregrov, velger å bruke tankefeltterapi videre. Så da blir i alle fall det en måte å håndtere frykt på. Eller som Hemmeligheten foreslår – prøv å styr tankene dine inn på noe som gjør at du føler deg bra.

tenk på noe godt som gjør deg glad

Skriv ned det du er redd for – avslutt med å skrive ned hva du kan tenke deg å tenke på når frykten kommer – bruk dette bevisst når det skjer. Få inn de gode tankene – så er det du som seirer.

Når frykten kommer snikende, trekk pusten dypt ned i magen – hold pusten i magen en liten stund – la tankene dra og finn en god tanke. Husk alltid å takke deg selv for at du greide å overvinne frykten da den prøvde å ta over. Der det er tro er det ingen frykt.

Be safe – Vær trygge – alle sammen.

 

– Trinity