Skip to content

Archive for

28
Jun

Hvordan ta de gode sommerbildene

I begynnelsen av juni i år var jeg på Litteraturhuset i Oslo, for å bli inspirert til å ta de flotte sommerbildene. Det var fotograf og lege Torkil Færø som var inspiratør. Han ga oss noen gode eksempler på de riktig gode sommerbildene – sånn rett før sommerferien starter.

Det var to virkelig gode inspirasjonstimer. Utenfor Litteraturhuset var det tidlig sommerkveld og folk satt og nøt den gode temperaturen, innnenfor satt vi og ble inspirert av en flott bildepresentasjon, der han viste oss ulike teknikker og tanker bak komposisjonene. Torkil Færø brukte både egne og andres bilder for å inspirere oss.

Det var Inspiratour som arrangerte denne temakvelden. Ved å gå inn på www.inspiratour.com går det an å lese mer om deres kurs og reiser.

Nok en gang får jeg høre at det viktigste jeg kan lære meg når jeg skal holde på med foto er de grunnleggende teknikkene. Opprinnelig var det 10 punkt han skulle presentere for å oppnå de gode sommerbildene, men i mine notater har jeg endt opp med 11, og siden det nå er en stund siden er jeg usikker på hvilket av punktene jeg la til selv:

1. Først setter Færø fokus på å bruke blender prioritet. Lær hvordan blenderen virker. Når blenderene er stor vil det være fokus foran i bildet og når blenderen er liten vil fokuset ligge i hele bildet.

pupill og blender åpning

2. Lær å lese lys. Det var veldig interessant å høre om hardt og mykt lys, jeg hadde jo hørt om det før, men å se så mange bilder med ulikt lys var veldig lærerikt. Tidligere hadde jeg fått med meg at det beste lyset å fotografere i er timene rundt soloppgang og solnedgang, dette stemmer fortsatt, men Færø viste også hvordan det går an å utnytte hardt lys for å få fine bilder. I tillegg forklarte han viktigheten av å trekke seg litt inn i skyggen hvis vi ikke behersker å fotografere i sterkt lys. Det aller flotteste lyset for portrettfoto finnes blant annet én meter inn i en grotteinngang, inn dra døren o.l – Husk å reduser eksponeringen i solnedgangen (hva nå det egentlig betyr). Her kan du lese mer om hva fotograf Eskil Klausen, fra StudioEskil, skriver om mykt lys.

hardt lys gir tydelige skyggepartiermykt lys gir lite eller ingen skygge

3. Oppdag verden med kamera. Se etter bildene der du er. Det blir en vane å se gjennom et kamera. Etter en stund komponerer du bilder også når du ikke har med deg kameraet.

se_gjennom_kamera

4. Lær av de beste fotografene. Bruk tid på å se på bilder av de beste fotografene og prøv å skap noe av det de har gjort. Dette er ikke å kopiere, men å lære seg teknikker og å se hva som fungerer. Jeg har ikke kjennskap til så mange gode fotografer enda så jeg fikk et godt tips og det var å gå på bokhandelen. Bruk god tid og bla i fotobøker av de profesjonelle fotografene. Når jeg finner en stilart jeg liker så kjøper jeg denne. Fotobøker er temmelig kostbare så det kan lønne seg å bruke god tid i bokhandelen. Alternativet er å gå på bibilioteket og se i disse bøkene.

Sally MannSally Mann

5. Fotografér dine nærmeste. Her må nok jeg jobbe litt med sjenertheten min. Og hvis jeg stadig sitter med kameraet rettet mot mine nærmeste så kanskje de blir så vant til at jeg gjør det så de slutter å gjøre seg så veldig til når jeg skal ta bilder av dem Smilefjes som blunker Det er som da pappa filmet medarbeiderne sine i Tanzania så stilte de seg rett opp og ned som om de skulle bli tatt bilde av.

Rå kamskjell5vaffelhjerter_nærmeste

6. Avstand/ Nærhet – det er viktig å tenke på avstanden til det du fotograferer.

hest som fyller hele rammenHele hesten på avstand

7. Fotografer det du bryr deg om. Hvis du liker macrofotografering så hold på med det, om det er natur, hunder, bygninger, broer, kirker, mennesker så hold fokus mot det du liker og så blir bildene dine bare bedre og bedre.

Borre Kirke

8. Vær 100% konsentrert. Hvis kameraet skal være i bruk hele døgnet så blir du sliten og tar bilder bare halvhjertet. Hvis du skal dra på foto-ferie så sett av en time eller to der du bare har fokus på å fotografere.

9. Lytt til andre fotografer, men stol mest på deg selv. Alle vil gi deg råd ut fra hva de har som fokus og bryr seg om, så husk du skal gjerne ta i mot konstruktiv tilbakemelding, men at du vet hva du liker å ta bilder av.

10. Ikke vær redd for å feile. Det er ingen skam å snu, sier fjellvettreglene også. I dag som teknologien er vårt hjelpemiddel så er det mye enklere å endre på feil og forkaste de bildene du ikke liker. Jeg skal innrømme at det er mye enklere nå som jeg har et digitalt kamera, enn den gangen jeg hadde et manuelt kamera med film. Jeg måtte vente til bildene var fremkalt før jeg så om det var noe av interesse, og det var det sjelden i den tiden jeg holdt på å lære meg å bruke kameraet. Nå er jeg på novise-stadiet igjen, men det er mye enklere å se resultatet av innstillinger jeg har valgt.

duene skulle syns bedrekurrende duer

11. Ikke jobb for å tilfredsstille andres forventninger. Dette siste punktet var en oppvekker for meg. Og det er noe jeg har fått begynne å jobbe med. Som ellers i livet har jeg ofte fokus på å tilfredsstille andres forventninger (både de ekte og de jeg tror de forventer).

Dette ble en oppsummering av det jeg husker fra temakvelden og mine tanker. Tusen takk til Anne L. H. for at du inviterte meg med på dette. For meg var det supert i og med at det var en gratis temakveld. Det er selvfølgelig reklame for inspiratours workshop med Torkil Færø under fotofestivalen i Perpignan i slutten av august, men det gjør ikke noe for meg å sitte å bli inspirert til å dra på tur samtidig. I slutten av august skal denne workshopen foregå, men jeg har dessverre ikke økonomi til å dra på denne formen for opplevelser, kunnskaps- og erfaringsforøkelser.

Noen av Torkil Færøs tips til gode fotografer: Alex Webb, Sally Mann, Bert Stern som jeg først syns hørtes ut som Bjørn Stem, Elliot Ervitt, Tobra Avery, i etterkant har jeg sett noe av deres arbeid på nettet og er veldig imponert..

 

– Trinity

28
Jun

Nr 8. Kreativitet

Det sies at månen er kvinnelig. Hva vil hende meg hvis jeg bader meg i den kreative kvinneligheten (Michelle)?

Jeg liker fortellingen om at månelyset virker aktiviserende og bidrar til å fremkalle det som alt finnes inni meg!

Hvis jeg tok et måneskinnsbad, hvilke forunderlige og forbausende fantasibilder ville ikke fremkalles?

Egentlig tror jeg ikke det dreier seg om magien i månelyset, men heller om at jeg er villig til å saktne farten nok til å gi noe naturfenomen sjansen til å bade meg.

Før i tiden visste folk at samhørighet med naturen utløste helbredende og skapende krefter. Jeg trenger også naturen i mitt liv.

Det er ikke alltid lett å få et forhold til naturen, men også storbyer har måneskinn.”