Skip to content

Archive for

The Power of getting older, 40++ – Leadership International

Som min gamle morfar alltid sa; “De gamle vet best” – og det er virkelig mye sant i det. Jeg er så heldig at jeg kommer fra en familie med mye klokskap og erfaring. Jeg har hatt mange gode diskusjoner med min mormor om det å bli gammel og om døden – det er veldig interessant å våge å snakke med eldre om disse temaene, men det krever mot fra begge parter.

I dag har jeg og en venninne vært på frokostseminar. Vi var i Oslo og hørte på Randi B. Noyes snakke om The power of getting older, 40++. Randi Noyes slår meg som en utrolig vakker, ydmyk og moden kvinne med en stor evne til å inpsirere andre. Jeg hadde hørt om henne tidligere, lest hennes bok “Kunsten å lede seg selv.” og vært borti hennes fantastiske verktøy; eCoach. Nå er jeg veldig glad for at jeg sto opp før klokken 05.00 i dag for å kjøre over 8 mil i snø-kaos for å høre henne snakke om ledelse og power of getting older. Vi var en gruppe på 12-14 mennesker i noe ulik alder (tall-messig alder).

wave

Den fantastiske konklussjonen etter to timer nydelig samtale ble: Vi må slutte å omtale alderdommen som “eldrebølgen” og heller kalle den “klokskapsbølgen” – for det har en mye sterkere og mer positiv klang i flere aldre. Og det er jo nettopp det vi blir – klokere med alderen (vel mange jeg har møtt velger å ikke vise denne klokskapen, men jeg vet at den er der – det er enkelt å bare trekke seg tilbake og nyte tilværelsen for seg selv enn å stå fram og formidle denne klokskapen).

babyboomer

Vel, med erfaring og alder vet vi hva som skal til for enklere løsninger. Smilefjes

Dette var anonsen som fanget min interesse for å finne denne inspirasjonen og påminnelsen om styrken som ligger i å bli et år eldre, hvert år:

Best når det gjelder uansett alder
Du har et konkurransefortrinn – lær å utnytte det enda bedre

Tradisjonelt har vi tenkt på det å bli eldre som noe negativt, og det starter for mange av oss allerede ved 40 års alderen. I virkeligheten blir vi klokere og dyktigere med årene – noe også nyere forskning viser.
Leadership International har derfor utviklet The Power of Getting Older, 40++ som snur den negative tankegangen og lærer deg hvordan du kan se på din alder som et konkurransefortrinn både i jobb og privatliv.
Seminaret The Power of Getting Older, 40++ kommer nå i norsk utgave etter å ha vært holdt flere ganger med stor suksess etter oppstarten i USA i høst.
Les mer på www.leadership-international.no

Det er alltid interessant å tenke utenfor boksen, eller annerledes enn det som er “forventet” – for, som vi lærte i dag – prøv å ikke høre på de tankene som sier forventer. For hva er forventninger? Jo, det er en vei som er utenfor meg selv (Noyes). Og jeg skal forsøke å avvenne meg på å gjøre ting fordi jeg tror at det forventes av meg – jeg skal bare prøve å gjøre det jeg vil. Det som jeg velger og ønsker. Min tid på jorden er for kort til å legge livet mitt på anbud. Jeg skal styre livet mitt selv. Jeg må ta valg som kjennes gode ut for meg, ikke for noen andre – for hvis mine valg er gode for meg – da vil jeg kunne gi mye mer både til meg selv og til andre. En av seminardeltakerene sa det så flott; Det er en grunn til at vi skal ta på O2 –maske på oss selv før vi hjelper andre hvis trykket faller i kabinen på et fly. Og det er jo virkelig logisk at vi ikke er til noen hjelp for andre om vi ikke puster selv først. På samme måte er det vanskelig å gi til andre om jeg ikke gir til meg selv først.

Dette er ikke bare i tråd med Randi B. Noyes lederskapstenking, men også i forhold til alle de selvutviklingsbøker jeg har lest de siste årene, og psykologi- og sykepleiebøkene jeg har lest de siste femten årene. Tenk at det skal gå så sakte inn i hjernecellene – uansett hvor ofte jeg hører det eller leser det, og ikke minst veileder andre om det – så går det utrolig sakte, men det går framover Smilefjes

Jeg har aldri vært redd for å bli 40 år, for å være helt ærlig har jeg gledet meg til det helt fra jeg ble 30 år. Jeg har vært så heldig å oppleve at hver alder har sin utfordring OG sin sjarm. Jeg liker å bli eldre, klokere, mer leken og friere – det jeg ikke liker er at huden ikke er så stram lenger, eller at det faktisk er mye tyngre å komme i gang med noe nytt – enda jeg vet at jeg liker nye utfordringer.

– Trinity

Forsmak på våren, i Barcelona – Reisen

Å reise til Barcelona med en 12-årig jente, som har spart penger lenge, var en herlig opplevelse. Det ble shopping fra vi kom til vi dro, vel – i alle fall for henne. Selv fikk jeg tatt endel bilder. Stedatteren min har vært gjennom veldig mye pga sin sykdom det siste året – og dette var en belønning for at hun har vært så flink, holdt ut og tatt igjen det forsømte. Å være 12 år og få en uvanlig kreftdiagnose med påfølgende operasjoner kan ikke være lett. Arret er godt synlig hele tiden og blir stadig en påminnelse. Vi er heldige for nå er hun erklært frisk.

Barcelona_reise

Vår reise begynte på Torp Lufthavn, Sandefjord (siden vi bor i nærheten). Vi reiste med Ryanair (som er utrolig billig), og jeg ble positivt overrasket. Jeg har hørt mye rart om Ryanair, men vi møtte ingen forsinkelser, ingen hindringer eller noe annet av de ryktene jeg hadde hørt om. Vi ble møtt med god service og var veldig fornøyde med flyturen. Kapteinen fløy oss direkte over Paris, så vi fikk sett en opplyst fransk hovedstad, til min stedatters store begeistring – vi så Eiffeltårnet.

Vi ankom Girona flyplass ved midnatt. Jeg hadde da booket oss inn på et hotell nær flyplassen for at vi skulle kunne begynne å orientere oss på et nytt sted i dagslys. Vi tok en taxi, men hadde vi visst at hvis vi ringte hotellet ville de betale for taxi-turen så hadde vi gjort det. Ellers var vi veldig fornøyd med Girona Novotel Aeropuorto Hotel. God frokostbuffet. Rent og pent. Vi ble vekt av fuglekvitter, og en nydelig vårdag.

For å komme oss videre til Barcelona ble vi anbefalt å ta en taxi til Girona Togstasjon av den hyggelige damen i hotellresepsjonen. Taxi-sjåføren derimot anbefalte oss å ta turen til en liten landsby; Caldes De Malavella og ta toget derfra. Dette var togstasjonen etter Girona, men det sparte oss flere km i drosje og flere € som vi kunne bruke til noe hyggelig. Det var bare to spor der så det ble enkelt for oss å komme oss med toget. Renfe er togselskapet som bringte oss inn til – og ut av – Barcelona.

Vel inne i Barcelona (etter en times togreise på lørdagsformiddag) fant vi en t-bane, eller metro, som tok oss til La Sagrada Familia. Vi visste at hotellet vi skulle bo på lå i nærheten. Alt gikk knirkefritt – helt til vi skulle gå fra metro til hotellet – vi var uheldig å snu kartet opp ned og fikk gå en 10 minutters omvei. Vi fikk plasert bagasjen og dro ut for å oppleve Barcelona for første gang. I joggesko og en lett jakke. Snakk om at det er lett å aklimatisere seg og glemme de 16 kuldegradene vi dro fra for en halv dag siden.

– Trinity

Å åpne seg for prosessen/ Kontrollen/ Kreativiteten

17.2: “Å leve under utvikling er å være åpen for ny innsikt og nye møter. Slik blir kreativiteten tatt opp i prosessen og gir den form (Susan Smith).

Når vi velger å leve livet i stadig utvikling, velger vi å være åpne for alt som livet har å tilby. Følelsen av å måtte ha kontroll har filtrert bort både ny innsikt og nye møter for oss. Vi har vært så fokusert på hva vi ville oppnå og på måten ting måtte skje på, at vi har gått glipp av den frodige, uventede opplevelsen som tilfeldighetene kan gi. Vi har vært så redde for å miste styringen at vi har gått glipp av de rikeste opplevelsene livet har hatt å by på.

Når vi kan delta helt og fullt i måten livet vårt utvikler seg på, oppdager vi nye former for kreativitet i oss selv. Kreativiteten kan ta mange veier. Bare gjennom å leve livet kan vi fremelske vår bevisste kreativitet.

Kan dette være sant? Er det nok bare å leve livet?