Skip to content

Archive for

27
sep

Å si ja til seg selv/ Panikk/ Valg/ Støtte

27.9: “Arbeidsstedet min skal gjøre folk friske, og så bryter det ned oss som jobber der (Rosie).

Vi hører stadig mer om hvordan et usunt inneklima påvirker oss. Men etterhvert som mange av oss våkner og begynner å ta bedre vare på oss selv, oppdager vi at arbeidsstedene våre ikke bare lar være å støtte oss i kampen for bedre helse. De hindrer oss aktivt i å få det til.

Vi blir engstelige og usikre når vi skjønner dette. Må vi virkelig skifte jobb for å holde oss friske? Eller må vi bare gi opp å satse på et sunnere liv for å beholde jobben? Ingen av delene virker særlig forlokkende.

Vi trenger heldigvis ikke å avgjøre dette i dag. Men vi vet at vi trenger støtte på vår ferd mot bedre helse. Forhåpentlig er det støtte å få både i og utenfor arbeidsmiljøet. Støtte er avgjørende for at vi skal bli helere mennesker.

Jeg vil se meg om etter støtte hvor den måtte finnes, og åpne meg for hittil uoppdagede kilder til støtte.”

 

Flere av sitatene har noen skrivefeil, men jeg velger å ta dem med siden det er sitater fra en bok.

27
sep

Dårlig samvittighet fører til surfing på nettet

Jeg fant dette innlegget i en diskusjon på www.terrengsykkel.no og følte meg litt bedre etter utskeielsene på lørdag. Selv om jeg innerst inne VET at det ikke er noe hold i at en karbo-boost vil hjelpe meg i min ketogene-verden, så var det en vakker tanke Smile tenk å kunne booste litt innimellom – det er virkelig ikke lett å være på diett når den skal være så streng som denne! Vel, jeg fikk ikke med meg hva diskusjonen til disse syklistene gikk ut på – og jeg må innrømme at jeg bare tok dette sitatet ut av sammenheng fordi det passet meg bra Smile

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: tommygutt]

aktiviteten Offline
Ringrev
Registrert: 30/01/2009
Innlegg: 893
Loc: sr.

Sitat: tommygutt

1. ketose er nok helt klart mest beregnet for folk som skal ned i vekt.
2. Nja, tja. Jeg tror vi kanskje i idrettssammenheng skal glemme ordet diett. Jeg tror samtlige har mye å lære av lavkarbo mtp på bevistgjøring i hverdagen på kosthold, uten at man trenger å bli ekstrem. Jodajoda nevner at han har kuttet ut hvit brød, andre kutter ut poteter, kutter ned på inntak av sukker, kunn vann på flaska under trening, erstatter raske karbohydrater med langsomme etc.
Et praktisk eksempel, jeg har vært bortreist i to dager i forbindelse med en begravelse. Maten har bestått av kaker, brød i lange baner, litt kere kaker og enda mere brødmat. Resultat: Jeg føler meg helt ræva ellendig form, magen har streiket, jeg sover dårlig på natta og jeg har en intens hodepine.
En bevistgjøring på inntak av karbo i idrettsammenheng for oss mosjonister: (mine erfaringer i løpet av denne sessongen)
– Man blir en suverent mye bedre fettforbrenner
– Man holde lenger uten næring, også i ritt. Jeg spiste en gang på Farrisrunden, resten var inntak av Ringer Drink (uten karbo).
– Når man tilfører kroppen raske karbohydrater under ritt, føles det som man får en real boost dersom man er i ferd med å gå tom. Altså, kan det være at man klarer å benytte seg av karboen på en enda bedre måte? Jeg driver å tester litt her på egen skrott…
– Restitusjonen er veldig bra. Jeg tåler hard trening på en helt annen måte nå.
Jeg gjorde også et ekstremt eksperiment i fjor. Kona gikk på ketogen kost i fjor sommer, jeg prøvde det samme for å teste min egen kropp. Jeg var i såkalt ketose under fjordårets Aursjøritt, satte ny pers og drakk kun vann under hele rittet. Gikk aldri tom. Uansett, dette er ikke noe jeg anbefaler å¨prøve. Mange blir slappe av ketogen kost.
I år har jeg karboloadet før ritt, gjerne 2-3 dager i forveien, men siste 24 timer prøver jeg å styre unna karbo, dette for å ha en kropp som er i fettforbrennings-modus. Peiser man på en sportsdrikk og en gel før start, er fettforbrenningen brutt og man må ha jevnlig karbo-inntak for å komme seg til mål. Fettrik kost til frokost og langsomme karbo før start, setter kroppen i riktig modus.
Verdens beste triatlet er også veldig bevist på dette, søk og les om Jonas Colting.
Dette ble et rotete innlegg og er kun egne erfaringer ICON_SMILE
PS! Et spørsmål? Hvorfor må Birken-mosjonisten spise gel/bar/sportsdrikk 3-4 ganger pr time for å komme seg til Rena? Fordi han MÅ for å komme seg til mål ICON_SMILE Uten jevnlig påfyll er han eller hun næringstomme mellom Bringbu og Kvarstad.

Hvor har du fått det fra at man kan spise så mye kalorier i en ketosefase?
Slik jeg har lært det så oppnås kun ketose i VLCD (very low calorie diett). Dvs. kaloriinntakk på bare noen hundre kalorier pr. dag. Man bryter ketosen umiddelbart ved at man spiser mat som påvirker blodsukkeret. Poenget er altså å holde blodsukkernivået jevnt gjennom hele dagen. Man merker at man er i ketose når må begynner å få stålånde. Det kan ta ett par dager før man er i ketose, det er ofte ganske tunge dager, men når ketosefasen inntreffer blir mange faktisk energisk og fungerer som vanlig. I og med at dette er en "kur" nesten uten karobhydrater sier det seg selv at hard sykling ikke er mulig under en sånn fase… Disse driver med dette: http://www.xtravaganza.no/no/Norge/