Skip to content

Archive for

24
sep

Likevekt

24.9: “Det er en tid til å arbeide. Og en tid til å elske. Da er det ikke tid til annet (Coco Chanel).

Coco Chanel forsto da i hvertfall at man må gjøre noe i tilegg til å arbeide! Hvor mange av oss har ikke stengt kjærlighet og livsnytelse ute, som noe vi kunne unnvære? Også i ekteskapet virker det som om vi betrakter kjærlighet som en slags luksus som må rasjoneres. Den sykelige trangen til å gjøre for mye har isolert oss mer og mer, både fra oss selv og andre. Både naturen og mennesket må være i likevekt. Vi trenger tid til å bli hele mennesker, det vil si komme i likevekt. Vi tømmes uavlatelig, derfor trenger vi føde, og vi trenger tid til å fordøye næringen. Arbeid og kjærlighet er bedre enn bare arbeid og… det finnes mer.

Et menneske er flerdimensjonalt. Et menneskes handling ligner ofte mer en rett linje enn en mangefasettert edelsten.”

Jeg har alltid ment at jeg trenger påfyll av noe slag, men ikke helt funnet ut hva som gir meg påfyll. Jeg vet at jeg er veldig flink til å tappe meg for energi og kjærlighet. Nylig leste jeg at hvis jeg bruker en viss mengde timer forran elektronikk så må jeg kompensere sjelen min tilsvarende timer ute i naturen. Kanskje ikke direkte ute i naturen, slo det meg nå som jeg sitter her og skriver, men i samvær med kunst og kultur også. Jeg har begynt å fotografere litt og da kommer jeg meg mer ut i naturen med et helt annet blikk. Siden jeg også jakter litt så har jeg fått endel naturopplevelser, men da er fokuset noe helt annet. Det samme gjaldt i den perioden jeg drev med sportsdykking, da var fokuset vel så mye på sikkerhet som på selve naturopplevelsen.

Heldigvis kan jeg ikke kjenne meg igjen i at mine handlinger er mer som en rett linje – mine handlinger har vært flerdimensjonale fordi jeg ikke greier helt å finne meg selv eller min måte å fylle energilagrene mine.

24
sep

Vekt til inspirasjon eller motløshet

Å stå på vekta kan gi inspirasjon eller det kan føre til motløshet. Jeg har ikke tro på å stå på vekta annenhver dag, jeg tror det er bedre å stå på den en gang i uka. Finn et fast tidspunkt for å sjekke om det er endringer i gram og kilogram, da blir du ikke så opphengt i disse tallene. Det er ulike årsaker til at vekta går litt opp og ned fra dag til dag.
Det er vel så viktig å finne fram målebåndet og følge med på reduksjon i cm på ulike steder på kroppen. Jeg måler i midjen, over magen, over hoftene, overarmen, under brystene, låret, kneet og leggen. Dette gjør jeg også en gang pr uke. I tillegg kjennes det jo godt på klærne mine, noe som er den største inspirasjonskilden og motivasjonen min.


Jeg er veldig glad for at jeg har et sunt forhold til å gå ned i vekt. Jeg vet, av erfaring, at det beste resultatet for meg er å ta kilo for kilo over lang tid. Målet mitt er en indre drøm jeg har hatt i mange år og tiden jeg har satt for å nå det er to år. Jeg setter delmål innimellom. Mitt første delmål er – (minus) 7 kg til jul i år, det ser ut som jeg skal greie det. Hvis jeg greier det tidligere får jeg revidere målene mine :-)

– Posted using BlogPress from my iPhone