Skip to content

Archive for

13
Sep

Inspirasjon og motivasjon

Etter å ha slitt med overvekt i flere år nå så er det (igjen) på tide å ta tak i problemene. Helsa mi blir jo ikke noe særlig bedre med årene – i alle fall ikke helt av seg selv.

Jeg er veldig glad i livet mitt, så da er det vel på tide å bli glad i målebåndet og få tilbake de klesstørrelsene jeg ønsker meg.

maalebaand_hjerte

Nå har jeg vært i kontakt med Balderklinikkens underavdeling Klinikk T4 – så nå er det bare opp til meg å greie å gjennomføre. I mine øyne så det ut som at vekten der ble rødglødende og ropte ALARM, ALARM da jeg sto på den, men det var ikke fult så ille. Jeg hadde grudd meg veldig til å gå dit, litt uvisst av hvilke grunner. Jeg skammer meg nok mer enn jeg forteller høyt. Så jeg ble veldig glad da jeg møtte en utrolig hyggelig lege. Legen lurte på hvorfor jeg grudde meg og jeg fortalte helt ærlig at det var fordi jeg var redd for at jeg skulle få kjeft for at jeg hadde latt kroppen min forsømme på denne måten. Det svaret jeg fikk var: “Det er to ting jeg ikke har tro på i forbindelse med slanking, det ene er kjeft og det andre er sult»!” Gjett om jeg ble overrasket… Legen fortalte videre at hun var sikker på at jeg var flink nok til å kjefte på meg selv, og da kom tårene – det var jeg ikke forberedt på!!! Så da satt jeg der, litt brydd, men jeg hadde fått et svar jeg virkelig kunne kjenne meg igjen i, og da visste jeg at jeg ville stole på denne legen.

.alarm_badevekt

Og i denne perioden, med litt mindre karbohydrater enn tidligere i livet mitt leser jeg selvfølgelig i Dagbladet i dag om hvor farlig karbohydrat-fattig kosthold kan være for blant annet hjernen!! Jeg må jo innrømme at det ikke sto noe i artikkelen som overrasket meg, men allikevel – det er alltid noe som er farlig for oss. Jeg har bestemt meg for at overvekt er farligere enn å endre kostholdet til noe som kan hjelpe meg å gå ned de kiloene jeg trenger, og hjernen trenger litt påfyll av tran – for det har media bevist tidligere – Smile Det betyr for meg at jeg er kritisk til hva jeg hører og hva jeg leser, så jeg stoler på de som kan dette.

Hos legen på T4 fikk jeg en oppgave, skriv ned den vekten jeg kunne tenkt meg å nå – helt ærlig, uten å tenke på hva som kan være realistisk. DET må jeg innrømme ble skumlere enn jeg trodde det skulle være. For jeg tenkte i mitt stille sinn, det er jo bare et tall – og jeg vil jo ikke bli skuffet. Men så sa legen at jeg måtte huske på at hvis jeg skrev for høyt tall så ville jeg ikke nå lenger ned enn det, og det vil jeg jo ikke – så jeg tok skikkelig i for å være sikker på at jeg i alle fall har litt å gå på 😉  Dette er brukt innen idrettspsykologi for å få idrettsutøvere til å lage sterke mål. Når det er sagt så viste legen til at det er vanlig å nå rundt 80% av det tallet jeg skrev opp – og da endte jeg på det jeg hadde tenkt skulle være realistisk for meg å greie!! JIPPI!!! Med litt mer innsats enn jeg har hatt de siste to årene så vil det være mulig. Tenk om jeg kunne komme inn i de utrolig stilige jeansene jeg kjøpte i Krakow for drøye 2 år siden, amen (la det skje)!

BMI_sepia

BMI – eller Body Mass Index er en måte å måle kroppsmasse på, på norsk kalt; Kroppsmasseindeks ( og forkortes KMI). Disse indeksene er noe forskjellige – har litt ulike verdier som grenser mot undervekt, normalvekt, overvekt og ekstrem overvekt. KMI regnes ut ved:

       kg___

(cm)*(cm)

altså kg delt på summen av  høyde gange høyde. Det som kan være kritikk mot KMI er at den veier nettopp bare kg og høyde, hvis du har mye muskler skal du huske at muskelmasse veier mer enn fettmasse – og dermed blir din KMI/BMI høyere jo mer muskler du har. Denne skalaen skiller ikke på massen.

Nå er det, som sagt, bare opp til meg selv. Og det er bare meg selv (og bloggen min) jeg lurer om jeg sniker unna opplegget…